Arbete mot penningtvätt -Revisorns skyldighet
Revisorer är skyldiga att förebygga risken att utnyttjas som ett verktyg för brottslig verksamhet. Det är viktigt att ha kunskap om vilka regler som finns och även att se till att reglerna följs. Rutiner och riktlinjer om kundkännedom måste finnas och följas av alla anställda.
Vad ska du som revisor göra för att förhindra penningtvätt?
-Det bygger på regelverk om penningtvättslagen och vi måste vara duktiga på det vi gör och vi måste vara så självständiga och kunna säga nej om vi inte riktigt förstår vad kunden gör. Om det är oklart vad kunden gör så ska vi ställa frågor tills det är klart. Är det inte klart vad vi ska göra, så ska vi säga nej, berättar Tomas Randér revisor på Retora i Täby.
Kundkännedom är en av motåtgärderna för att förhindra penningtvätt. Varför är det så viktigt?
-Att bara ha kunder lokalt och mötas fysiskt och inte bara digitalt gör att vi lär känna kunderna och får en bättre insyn i vilka de är, säger Tomas. Skulle en företagsledare ringa från en helt annan del av landet är det svårare att få en bra inblick i vad de gör även om vi ställer frågor. Dessutom är geografiskt avstånd till kunder en omständighet som ökar kundrisken enligt Penningtvättslagens regler. En relation mellan revisorn och dennes kunder bygger på förtroende och därför är det viktigt att vi vet vem det faktiskt är vi arbetar med.
Organiserad brottslighet ökar i samhället på olika nivåer och kriminella hittar hela tiden nya sätt att tvätta pengar. Kriminella vill gärna ha en kvalitetsstämpel på sitt bolag, som en revision eller ett intyg från en revisor kan ge. Det höjer trovärdigheten för deras ljusskygga verksamhet och det kan hjälpa kriminella att driva vidare sin verksamhet och öka deras möjlighet att lura samhället.
Hur säkrar ni kundens identitet?
På Retora använder vi olika metoder för att säkerställa en persons identitet. Dels genom att träffa kunden för att lära känna denne och dess verksamhet. Då kan vi kontrollera mot fysisk identitetshandling. Dels genom en tjänst som verifierar kundens mejladress och kopplar den till identifiering med BankID. Samma tjänst stämmer av vad som händer i bolagets register och även med styrelseledamöterna, t ex om de har betalningsanmärkningar eller har kopplingar till bolag som inte följer reglerna. Detta genom en internationell sanktionslista. Det kan ni läsa mer om på Finansinspektionen t ex.