Hållbarhetsredovisning i årsredovisningen
Från och med den 1 juli 2024 gäller nya regler kring hållbarhetsrapportering. Hållbarhetsrapporten ska ingå i årsredovisningen som ett eget avsnitt. Det gäller inte alla företag och kraven införs succesivt och de ska även granskas av revisor.
Syftet med rapporten är att ge finansmarknaderna tillförlitlig information gällande miljö, samhällsansvar och styrning. Rapporten ska även bidra till hållbara investeringar samt underlätta hanteringen av finansiella risker som kommer från klimatförändringar och även brister i sociala förhållanden.
Vilka omfattas av rapporten?
De företag som omfattas av rapporten är:
- Stora företag (>250 anställda, Omsättning >550 MKR, Balansomslutning >280 MKR)
- Moderföretag i stora koncerner
- Små och medelstora företag som är noterade på en reglerad marknad
Vissa andra typer av företag kan komma att behöva upprätta en hållbarhetsrapport och det är kreditinstitut, försäkringsföretag, handelsbolag och filialer.
Granskas av revisor
En auktoriserad revisor ska granska hållberhetsrapporten och revisorn ska ha en särskild behörighet att granska hållbarhetsrapporter.
Kraven införs succesivt
Kravet på hållbarhetsrapporten införs succesivt. Reglerna har redan trätt i kraft men de börjar tillämpas vid olika tidpunkter.
Krav på underleverantörer
Det kan vara värt att notera att fler och fler stora företag och även kommuner ställer krav på sina underleverantörer att de ska redovisa enligt samma principer.
I enlighet med agenda 2030 kommer fler och fler krav ställas på ansvarsfulla leverantörskedjor. Flera av de varor och tjänster som offentlig sektor köper in kommer från komplicerade leverantörskedjor av underleverantörer i länder där det finns hållbarhetsrisker gällande mänskliga rättigheter, arbetares rättigheter, miljöskydd och antikorruption. Upphandlande myndigheter kan ställa krav på att leverantören hanterar de här riskerna. Till exempel kan det handla om livsmedel, textilier och IT-produkter.