Retora 50 år! 1972-2022

2022-08-30

Under de första nästan fyrtio åren av bolagets levnad, hette bolaget Bengt Randér Revisionsbyrå AB. Verksamheten drevs av Bengt och Kerstin Randér, till större delen från hemmet på Riddarstigen 2 i Täby. Eller Riddarestigen, som pappa alltid sa att gatan egentligen hette. Hemmet på Riddarstigen, som också är platsen där Bengt växte upp i 30- och 40-talets Sverige.

Familjeliv och arbetsliv

Bengt och Kerstin Randér hade tre söner som föddes på 60- och 70-talet och så vitt jag kan dra mig till minnes var revisionsbyrån ett sätt för dem att kunna leva ett liv tillsammans som en familj. Med arbetet nära hemmet gavs möjlighet för en meningsfull vardag mixad med arbete och fritid. Familjen Randér hade stort idrottsintresse, idrott i alla dess former, och med basen hemma på Riddarstigen fanns det stora möjligheter att parallellt med arbetet även jobba ideellt med idrott och fritidsintressen i bland annat IFK Täby. Fotboll, terränglöpning, friidrott, tävlingsdans och längdskidåkning var några av aktiviteterna som byggde familjens fysik och karaktärer under 70- och 80-talet.

Aktivt fritid

Bengt Randér var med och startade IFK Täby med ett antal ungdomskamrater från Täby. Klubben har gamla anor och hade sin verksamhet vid Täby Sportcentrum i centrala Täby. Kerstin Randér arbetade på klubbens kansli under många år samtidigt som Bengt var ledare och tränare i klubben för fotboll, löpning och skidor. Där samlades familjen efter skolan och på helgerna. Möjligheterna att kombinera en aktiv fritid med arbetet i revisionsbyrån från hemmet i Täby var en förutsättning för ett aktivt och meningsfullt familjeliv.

Första kontoret

I den utökade familjen kan även verksamhetens kunder räknas in. Från slutet på 70-talet slutade Bengt sin anställning som kamrer på AB Strängbetong där han jobbat parallellt med kvällsstudier för att bli kvalificerad revisor. Bengt och Kerstin byggde ett kontor på tomten på Riddarstigen. 40 kvadratmeter i en byggnad som var kombinerat kontor och förråd och som uppfördes av Brollan och Folke, några av revisionsbyråns kunder. Målade gjorde kanske Kjelle Målare eller Micke och eldragningarna gjordes av Bengts kusin Göthe. Innan kontoret byggdes 1979 utfördes revision och bokföring från matsalsbordet i villan och Kerstin stod emellanåt vid strykbrädan med dagböckerna som användes för kundernas redovisning på den tiden.

Knytpunkt för småföretagare

Från att verksamheten flyttade ut till det nya kontoret blev Bengt Randér Revisionsbyrå AB en knutpunkt för många småföretagare i Täby med omnejd. Kunderna drev verksamheter i alla möjliga branscher och företagsformer. Det var trädfällare och elektriker, översättningsbyråer och lastbilschaffisar, målare och pianostämmare, ingenjörer och arkitekter. Många var de som kom förbi med sina pärmar eller plastkassar med verifikationer och stannade för en pratstund eller en kopp kaffe. Det nya kontorshuset gav också förutsättningar för att kunna utveckla verksamheten och under 80-talet anställdes under perioder flera unga vuxna, ofta med bakgrund i idrotten eller vänner till familjen. Anna, Stefan, Pernilla för att nämna några.

Ny era startar

Under senare delen av 80-talet blev Kerstin sjuk i bröstcancer och förlorade till slut kampen mot sjukdomen 1988. Sonen Tomas, som fortfarande driver bolaget vidare, tog studenten samma år och helt rådvill om vad han ville göra med sitt liv, började han jobba i verksamheten för att hjälpa pappa Bengt. Tomas, som med hjälp av ett acceptabelt högskoleprovsresultat och fem års arbetslivserfarenhet, kom in på Ekonomlinjen på Stockholms universitet, pluggade och arbetade sig igenom 90-talet och skrev godkänt på revisorsexamen i november 1999. Det innebar att från den första januari 2000 hade revisionsbyrån två kvalificerade revisorer och en ny era påbörjades i revisionsbyråns historia. Verksamheten flyttade från Riddarstigen ner till Roslags Näsby. Nya lokaler i kontorskomplexet Kardborren blev verksamhetens nya bas. 240 kvadratmeter kontorsyta på tredje våningen gav nya förutsättningar för revisionsbyrån. De första åren på 00-talet anställdes flera nya medarbetare, Pia och Malena bland andra tog vid då Bengt redan passerat 65-årsstrecket.

Osäker tid

Revisionsbyrån drevs vidare med gamla och nya kunder samtidigt som Bengt välförtjänt gick i pension fram till att regeringen tog beslut om att avskaffa den lagstadgade revisionsplikten 2008. Det medförde en stor ovisshet i revisionsbranschen i Sverige i stort men även för en liten revisionsbyrå som då drivit verksamhet i Täby i drygt 35 år. Hur skulle framtiden komma ett se ut för en mindre aktör när förutsättningarna förändrades i grunden? Tomas Randér som ägare av revisionsbyrån valde då att ta anställning på en något större revisionsbyrå i Sollentuna tillsammans med kvarvarande medarbetaren Malena.

Nystart i nygammal tappning

Efter fem år som anställd på två olika revisionsbyråer kom nya tider och nya möjligheter att starta upp verksamheten i Bengt Randér Revisionsbyrå AB igen. Anledningen var att en av de stora drakarna i revisions¬branschen, EY – tidigare Ernst & Young, köpte upp dåvarande arbetsgivaren och Tomas ställdes inför valet att bli anställd av en drake eller att ta med sig de kvarvarande kunderna och starta upp egen verksamhet igen. Bolaget hade varit vilande under åren som Tomas varit anställd och för att få en nystart för en ännu mindre revisionsbyrå än tidigare, ändrades bolagets namn och hyresavtal tecknades för nya lokaler i Täby. Bengt Randér Revisionsbyrå som namn var inte längre aktuellt, men vad skulle en omstartad revisionsbyrå heta? Via namnförslag som Trr Revision, Revisionsaktiebolaget Revidens, Moss & Thorp och ToRaRe Revision registrerades slutligen Retora Revision & Rådgivning Aktiebolag som nytt namn på bolaget. REvisor TOmas RAndér - RETORA

Retora växer

I de nya lokalerna på Norra Catalinagränd i Hägernäs Strand, med mycket hjälp och support från sin fru Maria, började så en ny fas i Tomas och bolagets liv. Till en början ensam, men med ett växande nätverk av andra revisorer, redovisningskonsulter och rådgivare, fick Tomas bolagets verksamhet att bli stabilt och lönsamt. Av en tillfällighet, faktiskt i en blivande revisionsklients ICA-butik, stötte Tomas på en gammal medarbetare, Malena Wegin, som just avslutat anställning som ekonomichef i Arninge, Täby. Det var början på ett långt, bra samarbete och verksamheten fick större möjligheter att växa.

Efterfrågan på revisionstjänster för små och medelstora företag är fortfarande stor, trots att revisionsplikten är avskaffad sedan drygt 10 år, och för att öka verksamhetens möjlighet att möta kommande decennium valde Tomas fru Maria Gamba Randér, att avsluta sitt arbete i skolans värld och arbetar sedan 2022 också i bolaget. Fokus för byråns verksamhet nu är att ytterligare fästa sin lokala, familjära tillvaro i Täby och Norrort som ”en revisor nära Dig”!

I år fyller bolaget 50 år och nu firar vi tillsammans både bolagets historia och dess framtid under resten av 2022!

Retora 50 år! 1972-2022