Visselblåsarfunktion
Kravet på privata arbetsgivare vad gäller visselblåsarfunktion har skärpts. Från den 17 december 2023 gäller kravet om en visselblåsarfunktion även för privata arbetsgivare med minst 50 anställda.
Ett visselblåsarsystem är en kanal där man kan rapportera missförhållanden och oegentligheter på arbetsplatsen. Man ska kunna rapportera anonymt och den som rapporterar ska inte riskera att drabbas av negativa konsekvenser eller repressalier.
Vad innebär visselblåsarlagen?
- De som hanterar visselblåsarlarm är särskilt utsedda personer eller enheter som ska vara självständiga och oberoende.
- De som är visselblåsare ska skyddas mot repressalier. Utsätts de ändå finns det rätt till skadestånd.
- Inte bara anställda ska kunna använda visselblåsarsystemet utan en bredare krets av människor räknas in tex volontärer, praktikanter, konsulter och aktieägare.
- Fackförbund och arbetsgivare ska kunna ingå kollektivavtal om visselblåsarfunktionen.
Bakgrund
Den 17 december 2021 började en ny visselblåsarlag att gälla. Man ska enligt den nya lagen kunna larma om missförhållanden både på en arbetsplats och till en myndighet.
Tanken är att man ska kunna använda lagen och samtidigt skyddas mot repressalier. Den myndighet som ser till att lagen efterföljs och att verksamhetsutövare lever upp till lagkraven att inrätta en visselblåsarfunktion är arbetsmiljöverket.
Från och med den 17 juli 2022 ska offentliga arbetsgivare med minst 50 anställda och privata arbetsgivare med minst 250 anställda ha en intern visselblåsarfunktion.